De meeste ondernemers ontkomen helaas niet aan de gevolgen van de economische achteruitgang van de laatste jaren, maar gelukkig zijn er ook uitzonderingen. Het volgende bericht richt zich in ieder geval op elke ondernemer.
Deze tijd geeft, naast de nodige zorgen, ook de fantastische gelegenheid om te bezinnen over de volgende periode. Deze gelegenheid zou iedere ondernemer -groot of klein- wat ons betreft dan ook moeten aangrijpen om plannen te maken voor de toekomst. We zijn tenslotte niet voor niets ondernemers: stilzitten is er niet bij!
We zijn ervan overtuigd dat er weer betere economische tijden komen, maar het is uiteraard lastig te voorspellen wanneer dit zal zijn en wie daar de vruchten van mag gaan plukken.
Onafhankelijk van de duur van de huidige “crisis” biedt deze periode de uitdaging en ruimte om aan de toekomst te denken. Het ligt voor de hand om uit te gaan van doemscenario’s, maar dat moet naar ons idee juist niét het uitgangspunt zijn. Wij stellen elke ondernemer voor om -eventueel samen met ons- eens een plaatje van de zakelijke horizon te maken. Zo mogelijk in combinatie met de privé situatie, maar dat is uiteraard logisch voor elke MKB-ondernemer.
Korte termijn
Inmiddels is het vierde kwartaal van 2013 aangebroken: hoog tijd om een idee te vormen over het jaar 2014. Neem hiervoor als uitgangspunt bijvoorbeeld de verwachte inkomsten (omzet). Verstandig is om een minimum, maximum en reëel omzetniveau in te schatten om vervolgens te bezien of de vaste kosten van de onderneming hieruit betaald kunnen worden. Maar ook of het personeel, de huisvesting, de productiecapaciteit en overige kosten in overeenstemming zijn met de omzet. Daarnaast is het belangrijk om in te schatten welke (vervangings)investeringen nodig zijn. Aan dit complete beeld kunt u ook nog een liquiditeitsbegroting koppelen.
Hoewel niet primair financieel gericht, is ook belangrijk dat de grote ondernemingsplannen voor 2014 worden bedacht. Bijvoorbeeld: de website vernieuwen, of; een cursus zuinig rijden, of; een vestiging in het buitenland openen, of; een nieuw product aan het assortiment toevoegen, of; een nieuwe machine aanschaffen. Zo maar wat ideeën die voor een ondernemer -groot of klein- van invloed kunnen zijn om zijn onderneming een positieve draai te geven.
Elke ondernemer maakt plannen en denkt regelmatig aan “to do’s“. Zijn die al uitgevoerd ? Zo niet, dan is onze vraag: Waarom niet? Misschien zijn plannen ooit in de prullenbak verdwenen, maar zouden deze voor de onderneming nu juist goed van pas komen.
Tot slot is het verstandig om dit soort ideeën in uw ondernemingsplan op te nemen en deze te combineren met een tijdlijn. Bedenkt daarnaast ook wie verantwoordelijk is voor ieder uitgedacht traject (altijd een persoon).
Lange termijn
Een goede ondernemer zet ook een stip aan een drie- tot vijf-jaars horizon. Waar hij denkt dat de onderneming dan moet staan? Waar wil je als ondernemer dan zijn? En, hoe wil je dit dan bereiken?
Natuurlijk zal deze stip in de komende jaren verschuiven door voortschrijdend inzicht en onverwachte ontwikkelingen, maar deze stip geeft wel richting aan je ondernemingsbeleid.
Wij denken graag mee over de kansen en uitdagingen voor uw onderneming, dus neem gerust contact met ons op.
Administratiekantoor Van Mierlo